۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

دستگيري بستگان، تحويل ندادن اجساد، فضاي نظامي

فقط به ما گفته‌اند جسدها را تحويل نمي‌دهند!» اين تنها چيزي بود كه توانست پاي تلفن بگويد. بعد ارتباط قطع شد. تماس با بستگان پنج جوان كردي كه اعدام شدند به شدت سخت شده است. دو نفرشان دستگير شده‌اند.
صبح ديروز (سه‌شنبه، ۲۱ ارديبشهت) خواهر و مادر شيرين علم هولي، فعال سياسي كرد اعدام شده، در منزل شان در ماكو توسط ماموران امنيتي بازداشت شدند. آنان  از اعدام شيرين تا عصر دوشنبه اطلاعي نداشتند.
خليل بهراميان، وكيل سه تن از اعدام‌شدگان مي‌گويد، با وجود پيگيري‌هاي صورت گرفته توسط خانواده‌هاي اعدام شدگان، فرزاد كمانگر، علي حيدريان، فرهاد وكيلي، شيرين علم هولي و مهدي اسلاميان،  پيكرهاي آنان  هنوز به خانواده‌هاي شان تحويل داده نشده است.
به گفته بهراميان، نمايندگان مجلس و دادستاني با تحويل جسدهاي اعدام‌شدگان به خانواده‌ها موافقت كرده‌اند، اما وزارت اطلاعات و اطلاعات كردستان با تحويل جسدها مخالف هستند.
اعتراف اجباري و خطر اعدام يك زنداني كرد ديگر
بنا بر خبر كميته گزارشگران حقوق بشر بعد از اخذ مصاحبه و فيلمبرداري اجباري از عبدالرضا قنبري دادگاه بدوي براي او تشكيل شده و او در آن محكوم به اعدام شده است.
كميته گزارشگران حقوق بشر از وضع عبدالرضا قنبري به شدت ابراز نگراني كرده است. اين كميته خبر داده است كه عبدالرضا قنبري در بازجويي‌هاي «مكرر و پرفشار» مجبور به امضاي اعتراف شده است. به گفته نزديكان عبدالرضا قنبري و چند تن از ساكنين محل او در روز عاشورا در پاكدشت بوده است.
بر اساس خبر كميته گزارشگران حقوق بشر حميد بابايي وكيل اين زنداني سياسي در پي دو بار حضور در دادسراي اوين هنوز موفق به مطالعه پرونده نشده است. اين در حالي‌ست كه بنابر قرار قبلي، سه شنبه ۷ ارديبهشت دادگاه تجديد نظر وي در شعبه ۳۶ به رياست قاضي زرگر برگزار شده است.
عبد الرضا قنبري استاد دانشگاه و كارمند آموزش و پرورش و نويسنده پنج جلد كتاب است. وي در بازه زماني ۸۰ تا ۸۳ در كانون نويسندگان گرمسار عهده دار مسئوليت بوده است. وي استاد دانشگاه آزاد گرمسار و دانشگاه پيام نور پاكدشت، استاد دانشگاه عالي كشاورزي گرمسار و نيز به عنوان معلم در مدارس برتر گرمسار و پاكدشت تدريس كرده است.
در حال حاضر وي به همراه سه معلم ديگر به نام‌هاي رسول بداغي، اميدعلي مهرنيا و محمد داوري در بند ۳۵۰ به سر مي‌برد.
عبدالرضا قنبري، هم اكنون در سلول ۹ بند ۳۵۰ و در شرايط بد روحي به سر مي‌برد. پرونده وي نيز در شعبه اول دادسراي اوين به رياست بازپرس حاج محمدي است كه از ابتدا وي را بارها به اعدام تهديد كرد.
فضاي رعب و وحشت در كردستان
اخبار پراكنده حاكي از جو نظامي در شهرهاي كردستان ايران است. سايه دستگيري و احضار برسر ساير فعالان مدني منطقه سنگيني مي‌كند.
يكي از بستگان فرهاد وكيلي در تنها امكان تلفني كه شايد كمتر از يك دقيقه ادامه داشت به دويچه وله گفت كه فقط به آن‌ها اطلاع داده‌اند اجساد را تحويل نمي‌دهند. پس از يكي دو جمله تماس تلفني قطع شد و ديگر پاسخ از آن سوي خط نيامد. تلاش براي ارتباط با ساير خانواده‌ها هم بي‌نتيجه ماند. تلفن‌ها قطع بودند.
به گزارش سرويس حقوق بشر آژانس خبري موكريان  صبح ديروزدوشنبه بيستم ارديبهشت سه تن ديگر از فعالان انجمن صنفي معلمان كردستان به نام هاي حيدر زمان، مصطفي سربازان و رامين زندنيا به ستاد خبري اطلاعات سنندج احضار شدند.
گفته مي شود اين افراد در رابطه با پيامدهاي اعدام فرزاد كمانگر، معلم كامياراني، بازجويي شده‌اند.

uk

هیچ نظری موجود نیست: