کشیش کلیسای آشوری کرمانشاه بازداشت شده و وضعیتش نامعلوم است. همزمان جامعه مسیحیان ایران از افزایش گرویدن ایرانیان مسلمان به مسیحیت در چند سال اخیر و بهموازات آن فشار دولت بر کشیشهای مسیحی خبر داده است.
"شبکه خبری مسیحیان فارسی زبان" در روز یکشنبه (۲ اسفند) خبر بازداشت کشیش کلیسای آشوری کرمانشاه را منتشر کرد. کشیش "ویلسون عیسوی" در روز ۱۳ بهمن (۲ فوریه) توسط ماموران امنیتی در شاهین شهر اصفهان، زمانی که به دیدار دوستان قدیمش رفته بود، بدون ارائه حکم، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
درست یک ماه پیش از آن، در روز ۱۳ دی (۲ ژانویه)، ماموران اطلاعاتی به خانه "کشیش عیسوی" حمله کرده، در نبود وی خانهاش را تفتیش کرده و وسایل شخصی و کتابهای او را ضبط کرده، با خود برده بودند. آنان سپس کلیسای آشوری کرمانشاه را پلمپ کرده، بستنه بودند. این کلیسا بخاطر قدیمی بودن ساختمان و خرابی سقفش از مدتی قبل در عمل به حالت نیمهتعطیل درآمده بود و فعالیت زیادی نداشت.
"شبکه خبری مسیحیان فارسیزبان" مینویسد: «بر اساس گزارش منابع خبری در كرمانشاه ، ابتدا بسته شدن بی دلیل كلیسا توسط مقامات امنیتی كه فعالیت چشمگیر چندانی نداشت و بعد هم دستگیری ناگهانی و بدون مجوز قضائی كشیش آن كلیسا كه به جرات میتوان او را یكی از مظلوم ترین و بی سرو صدا ترین مسیحیان آرام ایران دانست ، دلیلی جز این نمیتواند داشته باشد كه دستهای پنهانی قصد دارند به هر قیمت از تعمیرات ساختمانی و سرپا نگه داشتن و فعالیت مجدد كلیسای كرمانشاه جلوگیری كنند.»
بستن کلیساها و فشار بر کشیشان
موارد بسته شدن کلیساها و فشار بر کشیشهای مسیحی در ایران در سالهای اخیر به طور مکرر گزارش شده است، در گرگان، در شیراز و نیز در تهران که کلیسای پنطیکاستی آشوری شهرآرای آن را سال گذشته بستند.
وولنر بتسایاد، کشیش کلیسای آشوری در شهر فرانکفورت، علت بستن کلیساها و فشار بر کشیشها را در ایران این گونه توضیح میدهد: «علت عمده بستن این کلیساها و تحت فشار قرار دادن کشیشها، فرق هم نمیکند آشوری باشند یا ارمنی، در درجه اول این است که در این سالهای اخیر و پس از انقلاب تعداد بسیاری از هموطنان ایرانی ما به کلیساها مراجعه میکنند و میگویند ما میخواهیم در اینجا شرکت کنیم یا حتی تعمید بگیریم یا مسیحی بشویم.»
به گفته وولنر بتسایاد، کشیشان مسیحی وظیفه دارند که انجیل را بر همه موعظه کنند و طبیعی است که به خواست این گروه از ایرانیان پاسخ گویند. وی میگوید بخصوص در ده سال اخیر که کلیساها توانستهاند "پیام مسیح" را از طریق رسانههای خود به دیگران برسانند، بر شمار مسلمانزادههایی که دوست دارند مسیحی شوند، افزوده شده است. وی از فشاری میگوید که سپس دولت ایران برای محدود کردن کار کلیساها و کشیشان وارد میآورد: «یکی از مواردی که دولت کلیساها را تحت فشار قرار میدهد این است که اجازه ندارند اینها را تعمید بدهند یا به کلیسا راه دهند. آنجا که به خواست دولت عمل نمیشود، دولت عکسالعمل نشان میدهد و تمام قوانین حقوق بشری و حتی قوانین خود ایران را زیر پا میگذارد و به کشیشان جفا میکنند یا آنها رازندانی میکنند یا از آنها امضا میگیرند که نگذارند مسلمانان وارد کلیسا شوند. حتی کار به آنجا میرسد که کلیسا را میبندند.»
افزایش فشار بر پیروان مذاهب غیرشیعه
وولنر بتسایاد ضمن تصدیق این گفته که از زمان ریاست جمهوری احمدینژاد فشار بر کلیساها فزونی گرفته، میگوید که البته این فشارها باز پدیده جدیدی نیست و پیش از آن در دهههای ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ هم بیش از ده تن از کشیشان ایرانی را پس از تهدید و مجبور کردن به امضای آنچه مخالف عقیدهشان بوده کشتند.
این کشیش آشوری از کسانی میگوید که وی شخصا با آنان در تماس است، کسانی که برای ترویج مسیحیت فعالیت داشتهاند و مجبور به ترک ایران شدهاند و هم اکنون در اردوگاههای پناهندگی ترکیه، پاکستان، ارمنستان به سر میبرند.
به گواهی ناظران مسائل حقوق بشر ایران فشار بر اقلیتهای دینی گوناگون در ایران بخصوص از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدینژاد افزایش یافته است. چنانچه بارها از بیشتر شدن فشار بر بهاییان یا اهل سنت در ایران گزارش شده است. از نمونههای روشن افزایش این فشار دستگیریها و محاکمههای اخیر بهاییان در ایران، منصوب کردن مخالفان سیاسی دولت به بهاییت و نیز ممنوع الخروج کردن مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان است.
نویسنده: کیواندخت قهاری(D.W)
تحریریه: فرید وحیدی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر