۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

بازداشت جمعي از مسيحيان در مشهد

شبكه خبر مسيحيان فارسي‌زبان" از دستگيري برنامه‌ريزي شده جمعي از مسيحيان ساكن مشهد خبر مي‌دهد. به گزارش اين شبكه خبري، اين دستگيري‌ها توسط نيروهاي امنيتي صورت گرفته و از سرنوشت دو تن از بازداشت‌شدگان خبري در دست نيست.

۱۵ "نوكيش مسيحي" اهل مشهد كه در روز پنج‌شنبه (۱۷ تير / ۸ ژوييه) براي ديدار با برخي مسيحيان بجنورد، از توابع خراسان، عازم اين شهرستان بوده‌اند، توسط نيروهاي امنيتي اداره كل اطلاعات استان خراسان بازداشت شده‌اند. شبكه خبر مسيحيان فارسي‌زبان همراه با انتشار اين خبر مي‌نويسد كه اين بازداشت‌ها برنامه‌ريزي شده بوده است.

اين شبكه خبري با استناد به گفته منابع مطلعي كه نامشان در خبر ذكر نشده، آورده است كه ماموران اطلاعاتي در مورد اين سفر از قبل آگاهي داشته‌اند، بطوري كه وقتي اين افراد سوار اتوبوس شده و حركت كرده‌اند، دقايقي بعد در بين راه با دستور توقف ماموران امنيتي به راننده اتوبوس روبرو مي‌شوند. سپس كليه سرنشينان مسيحي اتوبوس كه از قبل شناسايي شده بودند، بازداشت مي‌شوند.

آزادي به شرط امضاي "تعهدنامه"

طبق گزارش اين شبكه خبري، همه ۱۵ مسيحي بازداشت‌شده به بازداشتگاه اداره كل اطلاعات خراسان منتقل شده و در آنجا به مدت يك هفته زير فشار بازجويي بوده‌اند. پس از گذشت يك هفته ۱۳ تن از آنان با امضاي تعهدنامه آزاد مي‌شوند. در مورد محتواي تعهدنامه خبري در دست نيست.

هنوز دو تن از بازداشت‌شدگان روز ۱۷ تير كه حاضر به امضاي تعهدنامه نشده بودند، آزاد نشده‌اند. نام اين دو تن رضا استيفان (۴۸ ساله) و احسان بهروز (۲۳ ساله) عنوان شده است.

احسان بهروز، دانشجو و از اعضاي كليساهاي خانگي مشهد است. رضا استيفان متاهل است و دو فرزند دارد. به گزارش شبكه خبري مسيحيان فارسي‌زبان، گفته مي‌شود كه هر دو نفر هم اكنون در بازداشتگاه اطلاعات مشهد به سر مي‌برند و برايشان در شعبه ۹۰۱ دادگاه انقلاب واقع در خيابان كوه‌سنگي پرونده تشكيل داده شده است، اما خبري از تفهيم اتهام به آنان و انتخاب وكيل برايشان نيست.

فعالان حقوق بشر و وكلاي دادگستري بارها در مصاحبه با رسانه‌ها، از جمله دويچه وله، تصديق كرده‌اند كه فشار بر مسيحيان ايراني در طي چند سال اخير افزايش يافته است و بخصوص نومسيحيان زير فشار دستگاه‌هاي اطلاعاتي هستند.

هیچ نظری موجود نیست: