۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

پلیس آلمان در جست‌وجوی حقیقت ماجرای شکوف

شکوف، پیش از
 آن که ناپدید شود

پرونده داریوش شکوف که پس از دو هفته ناپیدا بودن، یکشنبه‌شب در شمال کلن پیدا شد، از سوی پلیس این شهر به دادستانی انتقال یافت. تحقیق پیرامون اظهارات شکوف و شاهدان ماجرا ادامه دارد. پلیس حاضر به توضیح درباره ماجرا نیست.

نیمروز دوشنبه (۷ ژوئن، ۱۷ خرداد) آقای هوم سخنگوی پلیس کلن گفت که پرونده داریوش شکوف فیلمساز ایرانی، پس از ثبت اظهارت وی و شاهدان، به دادستانی کلن انتقال یافته است. به گفته سخنگوی پلیس، شکوف درحال حاضر در یکی از بیمارستان‌های کلن بستری است و تا پایان یافتن تحقیقات و تکمیل پرونده، جزئیات موضوع فاش نخواهد شد.

سکوت شاهد و پلیس

مادر شریک زندگی داریوش شکوف، یکی از شاهدانی است که برای توضیح به نزد پلیس فراخوانده شده است. این خانم ایرانی،  به اختر قاسمی  خبرنگار آزاد گفت:«متاسفانه به دستور پلیس، اجازه دادن هیچ اطلاعی را ندارم.» وی حتی حاضر نشد توضیح بدهد که در جریان توضیح به پلیس، آیا با شکوف دیداری داشته است، یا نه.

سخنگوی پلیس در برابر این پرسش که آیا موضوع ربایش فیلمساز ایرانی ثابت شده است یا نه گفت:«هنوز هیچ چیز روشن نیست و هدف تحقیقات پلیس یافتن پاسخ همین پرسش است. همینقدر می‌توانیم بگوئیم که حال آقای شکوف خوب است.»

اختر قاسمی، عکاس دویچه‌وله می‌خواست برای تهیه عکسی از شکوف به  بیمارستان مراجعه کند. اما پلیس حاضر به افشای نام بیمارستان نشد. آقای هوم در توضیح گفت:«تحقیقات پلیس، برای روشن کردن صحت و سقم اظهارات آقای شکوف، احتمالا تا چهارشنبه ادامه خواهد یافت. تا آن زمان، هیچ اطلاعی در اختیار رسانه‌ها گذاشته نخواهد شد.»

آقای فلد، مسئول تعقیب پرونده در دادستانی کلن نیز، از توضیح درباره جزئیات پرونده  خودداری کرد. وی‌گفت:«دادستان از پلیس هم خواسته است که تا پایان تحقیقات هیچ خبری منتشر نکند.»

دو هفته بی‌خبری

داریوش شکوف، فیلم‌ساز ایرانی مقیم برلین، دو هفته پیش، در حالی که اعلام کرده بود عازم پاریس است، ناپدید شد. وی برای آخرین بار در ایستگاه مرکزی قطار کلن دیده شد.

پلیس، جست و جوی خود را برای یافتن وی، از روز جمعه (۴ ژوئن) آغاز کرد. ۴۸ ساعت بعد، فیلمساز ایرانی در نقطه خلوتی در شمال کلن ظاهر شد و در حالی که برخلاف انتظار به انگلیسی حرف می‌زد از چند نوجوان خواست که حضور او را به پلیس اطلاع بدهند. وی به آن‌ها گفت که نام من شکوف است و ربوده شده‌ام.

نخستین گزارش‌ها حاکی از آن است که لباس شکوف، هنگام پیدا شدن، کاملا خیس بوده و او با سر و وضعی آشفته، دچار ضعف شدید بوده است. روزنامه "کلنر اشتات آنسایگر" نوشت به نظر می‌رسیده که وی تحت تاثیر مواد مخدر بوده است. گزارش پلیس هم این نکته را تایید می‌کند. اما دوستان و آشنایان نزدیک شکوف می‌گویند که او حتی در مواقعی که بیمار بود حاضر به مصرف داروهای مسکن نمی‌شد و در مصرف نوشابه‌های الکلی نیز، به این دلیل که بدنش واکنش نامطلوبی نشان ‌می‌داد، امساک می‌کرد.

تاکسی‌های بهشت

آخرین کار هنری شکوف، فیلم "تاکسی‌های بهشت" نام دارد. در این فیلم، ماجراهای پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و شکنجه‌های معترضان در زندان، به گونه‌ای بسیار تکان دهنده، بازسازی شده است.

تاکسی‌های بهشت، روز اول ماه مه امسال، برای نخستین بار در برلین به نمایش درآمد. پس از گم شدن شکوف، این گمان ایجاد شد که وی ممکن است ربوده شده باشد. اما برخی نیز گمانه‌زنی می‌کردند که موضوع ممکن است شخصی و فاقد زمینه‌های سیاسی باشد.

جواد طالعی
تحریریه: مصطفی ملکان
D.W

هیچ نظری موجود نیست: