۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

تهران برای استرداد یک پناهنده ایرانی عضو گروه «عاشقان شهادت» با کانادا همکاری نمی کند

به گزارش رسانه های کانادایی ایران اجازه نمی دهد کانادا یکی از اعضای گروه تروریستی ایران را که دربازداشت مقامات امنیتی کاناداست، به کشور مادری اش مسترد کند.

بنا به گزارش نشریه کانادایی نشنال پست، مقامات تهران از صدور مدارک لازم برای اخراج یک تبعه ایرانی عضو یک گروه تروریستی از کانادا خودداری می کنند.

نشنال پست می نویسد غلامرضا عاملی، تبعه ایران بیش از سه سال پیش در حالی که نامه ای از «عاشقان شهادت» درتهران به همراه داشت، در فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو دستگیر شده است و هم اکنون نیز در بازداشت مقامات امنیتی کاناداست.

اداره مهاجرت و پناهندگی دولت فدرال کانادا گفته است غلامرضا عاملی فرمانده یک سازمان تروریستی ایران است و امنیت مردم کانادا را به خطر می اندازد.

براساس گزارش رسانه های کانادا، غلامرضا عاملی ٤٠ ساله در اکتبر سال ٢٠٠٦ درحالی که نامه ای از «عاشقان شهادت» در تهران را به همراه داشت، به کانادا پناهنده شد. در این نامه که روی کاغذی با سربرگ نقش اسلحه چاپ شده است، به وی توصیه شده تا آیات قرآن در مورد شهادت را بخواند، آموزش بدنسازی داشته باشد و درمورد «دشمنان اسلام» تحقیق کند و «برای خنثی سازی و مقابله با آن ها طرح خود را ارائه کند».

گزارش مفصل این روزنامه کانادایی حاوی مصاحبه هایی با کارشناسان امورخاورمیانه و ایران است که برخی این نامه را ابزار تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران بر مقابله با تهدیدهای خارجی قلمداد کرده و برخی دیگر احتمال جعل کردن نامه از سوی سازمان مجاهدین خلق به هدف بدنام کردن حکومت ایران در جهان غرب خوانده اند.

اداره مهاجرت و پناهندگی دولت فدرال کانادا دستور اخراج آقای عاملی به ایران را صادرکرده است، اما مقامات اداره مهاجرت به دلیل عدم همکاری ایران با آژانس خدمات مرزی کانادا درباره این پرونده، موفق به اخراج وی به کشور مادری اش نشده اند.

نشنال پست با اشاره به این امر که علیرغم اذعان مقامات تهران به تابعیت ایرانی آقای عاملی ، به نقل از یادداشت براک میچل، یک مقام اداره مهاجرت در تورنتو می نویسد: «وزارت امور خارجه ایران به سفارت خود در اتاوا اجازه نداد تا برای آقای عاملی گذرنامه صادرکند و دلیلی برای چنین تصمیمی ارائه نکرده است».

دفتر مرکزی آژانس خدمات مرزی کانادا از وزارت امور خارجه در اتاوا خواسته است تا درباره پرونده آقای عاملی با مقامات دولت ایران مذاکره کند.

در حالی که این تبعه ایرانی گذرنامه ندارد، تا زمانی که ایران برای سفر آقای عاملی به تهران گذرنامه صادر نکند، کانادا نمی تواند وی را از کشور اخراج کند.

مارک هلند، منتقد وزارت امنیت عمومی کانادا به نشنال پست گفته است این پرونده نگرانی های جدی پدید آورده است و تهران باید مقدمات پذیرش این تبعه خود به کشور را فراهم کند و کانادا نباید مسئول فردی باشد که ارتباطات آشکاری با یک سازمان تروریستی دارد.

براساس گزارش این نشریه، آقای عاملی پیش از متواری شدن از ایران، به ترکیه و سپس به کانادا، فرمانده گروه مهدویت بوده که درسال ۱۹۹۹ مسئولیت بمب گذاری در خودروی علی رازینی، مقام قضایی ارشد تهران را به عهده داشته است.

وی که ایفای نقش دراین ترور را انکار کرده، به امارات متحده عربی متواری شده و پس از بازگشت به ایران دستگیر و به مرگ محکوم شده بود. حکم اعدام وی پس از مدتی به حبس ابد تقلیل یافته بوده است.

این تبعه ایرانی در مصاحبه های خود با مقامات امنیتی کانادا ادعا کرده است که در زندان جمهوری اسلامی شکنجه شده و در طی یک مرخصی کوتاه، از ایران به ترکیه متواری شده است.

نشنال پست می نویسد آقای عاملی که درابتدا دربرابرتصمیم مقامات کانادا برای اخراج وی به ایران مقاومت کرده بوده، درماه اوت سال گذشته حاضر شد با میل خود به ایران بازگردد.

تصمیم پیرامون سرنوشت این تبعه ایرانی و رسیدگی به پرونده اخراج وی به ایران، طی ماه جاری بررسی خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: