۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

تلاش دولت برای کاهش دانشجویان در پایتخت

در ادامه اظهارات مقام های دولتی در مورد لزوم انتقال دانشجویان به خارج از تهران برای کاهش تلفات زلزله احتمالی، وزرای علوم و بهداشت از برنامه های خود برای کاهش تعداد دانشجویان مقیم پایتخت سخن گفتند.

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران روز ۲۸ فروردین ماه در مصاحبه با خبرگزاری مهر از برنامه این وزارتخانه برای "افزایش پذیرش دانشجویان کارشناسی در دانشگاه های شهرستان ها" سخن گفت و این برنامه را همسو با "سیاست دولت در خصوص کاهش جمعیت تهران به دلیل کاستن از تبعات زلزله" دانست.

بنا بر گزارش بخش بی بی سی فارسی، در اظهار نظری دیگر، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در مصاحبه با همین خبرگزاری، ضمن تاکید بر احتمال وقوع زلزله و با اشاره به نظر رئیس جمهوری در مورد "منفعت داشتنن انتقال مراکز تحقیقاتی به خارج از تهران" گفت: "بنای ما بر این است که آمادگی لازم را برای خروج دانشجویان فراهم کنیم."

اظهارات مقام های دولتی در مورد انتقال دانشجویان به خارج از تهران پس از آن شدت گرفت که محمود احمدی نژاد گفت که "شرایط طبیعی نشان می‌دهد که وقوع زلزله در تهران قطعی است" و خواستار انتقال بخشی از جمعیت پایتخت به شهرهای دیگر شد.

رئیس دولت دهم روز ۱۷ فروردین ماه با ذکر این که "یکی از علمای بزرگ تهران به من پیغام داد که از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهیز از گناه برای دوری از بلایا دعا کنند" از ساکنان پایتخت خواست که موضوع زلزله را جدی بگیرند و به سکونت در خارج از تهران بیش از پیش توجه کنند.

محمود احمدی نژاد پنج روز بعد از آن هم با اشاره مجدد به زلزله خیز بودن شهر تهران گفت که "اقلا پنج میلیون نفر باید از تهران بروند."

وی تاکید کرد: "الان باید گسل های زیر شهر تهران فعال باشند که به لطف دعای مردم فعال نیستند اما نمی توان تضمین کرد که چه زمانی در تهران زلزله می آید."

در پی این اظهارات بود که وزیر علوم از وجود طرحی برای انتقال دانشگاه ها به خارج از تهران خبر داد و روسای دو دانشگاه پایتخت از برنامه های خود برای انجام این کار سخن گفتند.

در این زمینه، صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی برای انتقال بیست هزار دانشجوی این دانشگاه به خارج از شهر اعلام آمادگی کرد و محبوبه مباشری رئیس دانشگاه الزهرا نیز از قصد خود برای انتقال "اسناد و مدارک" به دانشگاه های شهرهای اطراف تهران خبر داد "تا در صورت بروز حادثه از بین نروند".

برخی منتقدان دولت، نسبت به اوج گیری هشدارهای مسئولان در مورد زلزله در تهران بدبین هستند و مقام های دولتی را به تلاش برای خارج کردن دانشجویان از تهران برای کنترل بهتر اعتراضات احتمالی آنها در آینده متهم می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: