۱۳۸۷ دی ۱۱, چهارشنبه

افزايش سرکوب اينترنتی و زندانی شدن وبلاگ نويسان در برمه، چين، ايران، و سوريه

در سال گذشته تعداد روزنامه نگارانی که در جهان کشته شده اند به دليل بهبود اوضاع در عراق، به ميزان يک چهارم تقليل يافته است.
روز سه شنبه سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاريس است اعلام کرد ٦٠ روزنامه نگار در سال ٢٠٠٨ کشته شدند در حاليکه رقم کشته شدگان روزنامه نگار در سال ٢٠٠٧ به ٨٦ نفر بالغ ميشد.
عراق کشته شدن ١٥ خبرنگار کماکان مرگبارترين کشور برای روزنامه نگاران بود اما اين رقم در سال ٢٠٠٧ به ٤٧ نفر ميرسيد.
تقليل رقم کشته شدگان نه به معنی بهبود آزادی مطبوعات در جهان بلکه ارقام پائين تر اکثراً به اين دليل است که روزنامه نگاران وادار شده اند که کار خود را متوقف کنند و اين ارقام نبايد «گسترش تهديد و ارعاب و سانسور را در کشورها از جمله در کشورهای غربی از انظار پنهان دارند.»
افزايش سرکوب اينترنتی و زندانی شدن وبلاگ نويسان در بسياری از کشورها از جمله در برمه، چين، ايران، و سوريه خبر ميدهد. يک مرد چينی در سال ٢٠٠٨ اولين «شهروند ژورناليستی» بود که کشته شد.
علاوه بر خاورميانه گزارشگران بدون مرز از آسيا بعنوان مرگبارترين منطقه برای روزنامه نگاران با ٧ کشته در پاکستان و ٦ کشته در فيليپين، ياد کرد.
چهار روزنامه نگار در مکزيک کشته شدند اما در آفريفا رقم تلفات روزنامه نگاران از ١٢ نفر در سال ٢٠٠٧ به ٣ نفر در سال ٢٠٠٨ کاهش يافت. علت کاهش تلفات ژورناليستها در مناطق جنگی آفريقا روی گرداندن خبرنگاران از حضور در مناطق جنگی، نظير کشور سومالی است.

هیچ نظری موجود نیست: