۱۳۸۷ تیر ۱۳, پنجشنبه

سه مرد در اوین حلق آویز شدند

بنا بر گزارش روزنامه های صبح پنج شنبه در تهران، رضا ۲۱ ساله، نقیب و رضا - که سنشان اعلام نشده است - به اتهام قتل در زندان اوین به دار آویخته شدند.

هر سه این افراد تلاش کردند تا از خانواده های «اولیای دم» رضایت بگیرند اما در این عمل ناکام ماندند.

با این حال مرد دیگری که او نیز به اتهام قتل یک کودک شش ساله در انتظار اعدام بود توانست رضایت پدر کودک را جلب کند اما با توجه به عدم رضایت مادر مقتول، بررسی پرونده او ادامه خواهد داشت.

در لیست اعدامی های سحرگاه چهارشنبه دو تن دیگر نیز قرار داشتند که با عدم حضور اولیای دم مقتولان پرونده ها، اعدام آنها به تعویق افتاد.

سازمان عفو بین الملل در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که طی سال گذشته ایران با ۳۱۷ اعدام در این سال، رتبه دوم را در این زمینه در جهان دارد.

تنها کشور جهان که تعداد اعدام هایش در آن از ایران بیشتر است، کشور چین است. اما تعداد اعدام های این کشور نیز به نسبت جمعیتش از ایران کمتر است.

به رغم اینکه تعداد بسیار بالای اعدام ها در ایران موجب شده تا این کشور بارها از سوی مجامع مدافع حقوق بشر محکوم شود، اما آن گونه که سازمان عفو بین الملل اعلام کرده است،، تعداد اعدام ها در ایران، ۱۷۷ نفر در سال ۲۰۰۶ میلادی ۳۱۷ نفر در سال ۲۰۰۷ افزایش یافته است.

در سپتامبر سال ۲۰۰۷، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن مجازات اعدام باید در سراسر جهان برچیده شود.

در این قطعنامه از کشورهای جهان که کماکان مجازات اعدام را در فهرست مجازت های خود دارند خواسته شد که اجرای این مجازات را به تعویق بیاندازند.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان این قطعنامه را اجرا می کنند.

ضمن اینکه مجازات اعدام به کلی از فهرست مجازات ها در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا حذف شده است.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: