۱۳۸۷ تیر ۱۸, سه‌شنبه

مذاکرات رهبران آمریکا و آلمان در مورد ایران

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه هشتم ژوييه، گفت که او و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درمورد همکاری بر سر اختلافات مربوط به برنامه هسته ای ايران گفت و گو و تبادل نظر کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بوش که به منظور شرکت در اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در توکيو به سر می برد، افزود:«ما درباره نياز به ادامه همکاری در خصوص ايران صحبت کرديم. آنگلا مرکل نيرويی سازنده در اين مورد به شمار می رود.»
شش قدرت بزرگ جهان یعنی ايالات متحده آمريکا، فرانسه، روسيه، بريتانيا، چين و آلمان به تهران پيشنهاد کرده اند که پيش از آغاز مذاکرات رسمی و در مقابل توقف فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی، به تاسيس يک نيروگاه هسته ای غيرنظامی در ايران کمک رسانند.
تهران نيز در روز چهارم ژوييه به اين بسته پيشنهادی پاسخ داد. تاکنون جزئيات پاسخ ايران به اين بسته پيشنهادی منتشر نشده است، ولی سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی ايران و مذاکره کننده ارشد هسته ای اين کشور، در تماس تلفنی با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفته است که تهران پاسخ خود را براساس « تمرکز بر مشترکات و نگاه سازنده و خلاق تهيه و ارايه کرده است.»

هیچ نظری موجود نیست: